Nick Thijs en zijn Need for Speed

Nick Thijs is als voorman van onze verspaningsafdeling een onmisbare schakel in ons bedrijf. Dagelijks maken hij en zijn collega’s het meest uiteenlopende maatwerk in hun compleet ingerichte en moderne CNC-werkplaats. De klussen lopen uiteen, maar hebben één ding gemeen: het moet allemaal snel. En daar trekken we ook meteen de parallel met de hobby van Nick.

Bijbaan

Zoals velen, begon Nick op jonge leeftijd zijn loopbaan bij Schipper. “Mijn vader kent Antoon Schipper goed. Zo kwam ik tijdens mijn studiejaren aan een bijbaan bij Schipper voor twee dagen per week. Uiteindelijk heb ik ook stage gelopen bij Schipper. Na mijn opleiding ben ik de verspaning ingerold. Dat was toen nog voornamelijk conventioneel werk. Aanvankelijk dacht ik dat verspaning productiewerk was, maar bij Schipper was dit anders. Dit ging altijd om maatwerk; het verspanen was echt een service.”

Nick in zijn eigen werkplaats
Nick in zijn eigen werkplaats

Uitdaging

Echter kwam er een mooie uitdaging tussendoor. Het bloed (of in Nick’s geval: benzine) kroop waar het niet gaan kon. “Ik kreeg een baan aangeboden bij Reiger Suspensions. Ik kon daar mijn passie voor auto- en motorsport combineren met mijn passie voor techniek. Daar werkte ik twee jaar lang, totdat ik door Schipper werd benaderd om terug te komen.”

Al vanaf mijn zevende gaan we naar de TT in Assen en kijken we samen alle races, ook als die ’s nachts worden gereden aan de andere kant van de wereld.

Kartrekker

Ook bij Schipper kreeg hij een aanbieding die hij niet kon weigeren. “Ik werd gevraagd voor de rol van kartrekker op de verspaningsafdeling. Er werd geïnvesteerd in het machinepark. In een paar jaar tijd zijn we uit ons jasje gegroeid. Inmiddels hebben we een eigen hal met goede CNC-machines. Met een mooi en jong team werken we aan kleine series en maatwerk in enkele stuks. Vaak is alles met spoed, dus snelheid en kwaliteit zijn onze speerpunten.”

De verspaningsafdeling van Nick

Motorgek

Nick is dus het prototype Schipper medewerker. De passie en interesse voor techniek is er namelijk niet alleen tijdens de werkdag. In zijn vrije tijd sleutelt Nick lekker verder aan zijn motor om er het maximale uit te kunnen halen op het circuit. Zijn ervaring met metaalbewerking en verspaning komt daarbij goed van pas. “Ik ben al van kinds af aan motorgek. Dat zit in de familie en begint al bij mijn opa. Mijn vader rijdt ook motor, tegenwoordig ook op het circuit.” Zoals het een raceliefhebber betaamd, worden alle MotoGP races trouw gekeken. “Al vanaf mijn zevende gaan we naar de TT in Assen en kijken we samen alle races, ook als die ’s nachts worden gereden aan de andere kant van de wereld. In dat tijdperk kwam ook Valentino Rossi in het wegracekampioenschap en ik was meteen fan, een eer om dat te hebben meegemaakt. Rossi is en blijft ongeëvenaard, dat gaan we niet snel weer ervaren.”

Onderdelen zijn nauwelijks verkrijgbaar of bijna niet te betalen. Ze worden tweedehands verkocht voor de prijs waar ze twintig jaar geleden de showroom voor verlieten. Origineel zijn deze motoren goud waard.

Op het circuit

Nick weet regelmatig het circuit te vinden met zijn wegmotor. We hebben het hier echter niet over zomaar een motor; Nick draait zijn rondes op een Honda VTR SP2. “Dit is inmiddels een behoorlijk zeldzaam model. Onderdelen zijn nauwelijks verkrijgbaar of bijna niet te betalen. Ze worden tweedehands verkocht voor de prijs waar ze twintig jaar geleden de showroom voor verlieten. Origineel zijn deze motoren goud waard.”

Sturen in Assen
Sturen in Assen

Racemonster

De VTR van Nick is echter verre van origineel. De motor ziet er agressief uit, zoals dat hoort bij een racemonster. Eigenhandig zette hij de motor naar zijn hand. “Ik heb de motor zelf verbouwd. De onderdelen hiervoor heb ik ook zelf gemaakt. Zo heb ik het subframe van het zitje aangepast, evenals delen van de kuip. Ook heb ik de voetsteunen, de remschakelset en andere onderdelen verbeterd voor het racen op het circuit. Vergelijkbare aanpassingen heb ik ook gedaan op de motor van mijn vader. Het is mooi om dat allemaal zelf te doen.”

Werkplaats aan huis

Deze werkzaamheden moeten natuurlijk gefaciliteerd worden. De schuur naast zijn woning in Wierden heeft hij daarom omgetoverd tot zijn domein. Hij plaatste er een heftafel en aan het plafond is zelfs een kleine bovenloopkraan te vinden. Ook heeft hij zijn gereedschap en werkbank tiptop voor elkaar. “Eerder moest ik altijd naar mijn vader om daar in de garage te werken. Dan zat ik de hele avond op mijn knieën voor de motor te werken. Dat is geen pretje, daarom heb ik het thuis grondig aangepakt. Iedere winter gaat namelijk mijn hele motor uit elkaar en wordt alles gereviseerd.”

Het racemonster van Nick
Het racemonster van Nick

Vacatures

Wij zijn altijd op zoek naar de beste vak- mensen. Wil jij deel uitmaken van ons team? Bekijk dan hier de vacatures!

Welkom in de familie!