De hobby van Marcel: Datsun Fairlady Roadster
Onze collega’s zijn niet alleen tijdens kantooruren met techniek bezig. Ook na hun werk zijn ze niet bang voor vieze handen. Marcel Speek is hiervan een tonend voorbeeld. Zijn vrije tijd besteedt hij graag aan het opknappen van oude auto’s. Dat vinden wij fantastisch, dus zoeken we hem thuis op in zijn pas verbouwde garage.
Krochten van de hel
Bij het vallen van de merknaam ‘Datsun’ moet uw razende reporter denken aan de Nieuw-Zeelandse band The Datsuns. Een ruwe gitaarband, bekend van hun culthit ‘MF from Hell’. Eerlijk gezegd zien Marcel’s Datsuns er in de huidige staat ook zo uit. Het lijkt alsof ze met hun roestige carrosserieën uit de diepste krochten van de hel zijn komen rollen. Wees echter niet ongerust.
Ik sleutel al van kinds af aan. Eerst aan Zündapps, daarna aan auto’s.
Marcel Speek
Zevende hemel
Wie Marcel’s vorige project heeft gezien, een prachtige Golf mk. I, zal erop vertrouwen dat één van die Datsun Fairladies ook in de zevende hemel zal belanden. De inkoopmanager van Schipper is namelijk niet vies van een uitdaging. “Ik sleutel al van kinds af aan. Eerst aan Zündapps, daarna aan auto’s. Dat begon met een Fiat 126 en een Fiat XE9. Die laatste wordt ook wel ‘Baby Ferrari’ genoemd, want het is een tweezitter met middenmotor. Een prachtige auto, die ik helaas jaren geleden heb verkocht.”
Primeur
Marcel werkt al 22 jaar bij Schipper. “Ik denk echter niet dat je een foto van mij vindt in het archief van Schipper. Ik sta niet zo graag in de belangstelling.”
Bescheidenheid siert de mens en eerlijk is eerlijk: na een trip down memory lane bleek er ook geen enkele foto te vinden waarop Marcel te zien is. De lezer van deze reportage wordt dus getrakteerd op een ware primeur met dit beeldmateriaal.
Ik had jaren lang niet meer aan auto’s gesleuteld. Toen mijn zoon zijn rijbewijs haalde, begon het weer te jeuken.
Marcel Speek
Golf
“Ik had jaren lang niet meer aan auto’s gesleuteld. Toen mijn zoon zijn rijbewijs haalde, begon het weer te jeuken. Stef gaf aan dat een Golf mk. I hem wel mooi leek”, vertelt de Schipper-veteraan. Het hek bleek van de dam, want anderhalf jaar later werd het Golf-project opgeleverd aan zijn zoon. “We hebben letterlijk de hele auto uit elkaar gehaald. Alles werd opgeknapt en gereviseerd, de carrosserie werd opnieuw gespoten. Uiteraard mochten de klassieke BBS-velgen niet ontbreken.”
Als je de oer-Golf op zijn oprit ziet staan, dan zie je meteen dat Marcel niets aan het toeval heeft overgelaten. De auto is als nieuw, hier gaat een liefhebbershart gegarandeerd sneller van kloppen.
Het was vrij gemakkelijk om aan onderdelen voor zo’n Golfje te komen. Dat is met de Datsun Fairlady wel anders.
Marcel Speek
Nichemarkt
Marcel vervolgt zijn verhaal: “Het was vrij gemakkelijk om aan onderdelen voor zo’n Golfje te komen. Dat is met de Datsun Fairlady wel anders. De auto komt uit 1967 en het is de enige versie met een ‘1600’ en een vierbak. Onderdelen zijn schaars en duur, het is een nichemarkt. In Nederland is er een kleine club van liefhebbers, maar daar houdt het wel mee op. Ik verwacht dan ook niet dat ik deze auto op korte termijn klaar heb.”
We moeten dus nog even geduld hebben, maar het eindresultaat zullen we uiteraard met jullie delen!