Brommers kieken

Hobby’s zijn het mooist als ze compleet uit de hand lopen. Wanneer een dergelijke escalatie plaatsvindt, dan getuigt dit natuurlijk van pure passie. Dat kunnen we bij Schipper enorm waarderen. Helemaal als er een beetje techniek en nostalgie bij komt kijken…

Nuanceren

De hobby van Bart Brinkman voldoet aan alle bovenstaande criteria. Er stroomt namelijk mengsmering door zijn aderen. Wanneer hij niet aan het werk is bij onze vestiging in Hardenberg, dan sleutelt hij aan klassieke brommers. Ter indicatie: op het moment van schrijven bevinden er zich zo’n tachtig(!) brommers in zijn schuur. Bart probeert het enigszins te nuanceren: “Dertig daarvan zijn voor de handel, hoor!”

Op mijn elfde of twaalfde sleutelde ik van verschillende onderdelen mijn eigen cross-Kreidler in elkaar.

Bart Brinkman

Bart in zijn werkplaats met één van de vele Puch Maxi's uit zijn immense collectie
Bart in zijn werkplaats met één van de vele Puch Maxi's uit zijn immense collectie

Het begin

Maar waar begint zo’n hobby? “Mijn vader was vroeger postbode en kwam veel bij boeren op het erf. Dan zie je wel eens een oude brommer in de schuur staan. Hij kocht die dan voor een paar tientjes.”
Op het platteland is de ‘crossbrommer’ een ingeburgerd begrip. Al op de basisschool beginnen jongens vaak met crossen in weilanden en bossen. Bart vond het daarom wel handig dat zijn vader die brommers mee naar huis nam. “Op mijn elfde of twaalfde sleutelde ik van verschillende onderdelen mijn eigen cross-Kreidler in elkaar. Dat was een mooi ding, maar destijds was het hipper om op een Puch Maxi te rijden. Zo raakte ik aan dat merk verslingerd.”

Sleutelen en handelen

Bart mocht graag sleutelen en hij knapte oude Puchjes op, om die vervolgens weer te verkopen. “Mijn ouders hebben me daarbij altijd goed geholpen. Ze reden met me mee als ik wat wilde kopen, zolang ik er maar winst op kon maken. Mijn moeder heeft mij vaak met aanhanger en al naar de bromfietsmarkt gebracht.”

Werk

Zodoende kwam hij in dienst bij een regionale handelaar in bromfietsen. Bart was er verantwoordelijk voor de werkplaats. Echter was zijn voormalig werkgever genoodzaakt om de werkplaats te sluiten. “Ik wilde niet op zaterdagen en koopavonden werken, dat is meestal wel vanzelfsprekend als je in die branch werkt. Daarom ging ik wat anders zoeken. Op Facebook kwam ik een vacature tegen van Schipper. Ik besloot te informeren naar het werk en ik kreeg een goed gevoel van die gesprekken. Ik werk inmiddels een half jaar bij de technische groothandel in Hardenberg. Dat bevalt erg goed!”

Onderneming

In 2020 nam Bart intrek in zijn huidige onderkomen. Een huis in het buitengebied met flink wat schuren op het erf. Hij heeft er zijn werkplaats en een heus brommermuseum. Dit maakte het noodzakelijk om naar de Kamer van Koophandel te gaan. De hobby was namelijk een behoorlijke onderneming geworden. “Ik wilde het wel netjes op papier doen”, aldus de kersverse ondernemer.

Ik sleutel alleen ter restauratie voor de handel of mijn eigen collectie. Als het teveel op werk begint te lijken, dan is de lol eraf.

Bart Brinkman

Museum

Het museum barst inmiddels uit zijn voegen, want Bart heeft niet meer genoeg ruimte om zijn collectie te exposeren. “Ik heb hier heel wat bijzondere en zeldzame Puch-modellen staan. Ze zijn allemaal opgeknapt en origineel. Sommige exemplaren zijn veel geld waard”, vertelt de trotse brommerliefhebber.

In zijn werkplaats hangen twee Puch Maxi’s te wachten op restauratie. “Ik krijg vaak de vraag of ik ook onderhoud doe, maar dat wil ik niet. Ik sleutel alleen ter restauratie voor de handel of mijn eigen collectie. Als het teveel op werk begint te lijken, dan is de lol eraf.”

Vacatures

Wij zijn altijd op zoek naar de beste vak- mensen. Wil jij deel uitmaken van ons team? Bekijk dan hier de vacatures!

Welkom in de familie!